|
Our Ikhtilat .
Thursday, 13 September 2012
Bismillahirahmanirahim ...
Tajuk hari ni "JAGA IKHTILAT KITA " . Haaaa, nampak macam menarik kan , kan ?
Time tengah mengodek-godek blog orang terjumpak satu tajuk yang lebih kurang menarik dan boleh jadi reminder untuk kita semua . Well , kita manusia biasa kan , bukannya sempurna . Tak pernah lari daripada melakukan kesilapan . So , let's the story begin . Hew-3 .
Ikhtilat ni maksudnya pergaulan.
Ikhtilat ni kat mana-mana pun ada. Even kat alam maya sekalipun. Kat Facebook , Twitter dan lain-lain.
Menjaga ikhtilat memang kewajiban bagi kita. Selain perintah dari Allah , benda ni jugak boleh jaga diri kita dari pergaulan bebas yang kadang-kadang kita tak jangka . Betul? Banyak benda kita dapat elak bila kita jaga ikhtilat. Dan mungkin kita akan menjadi penyumbang kepada sifarnya jumlah bayi-bayi yang selalu kena bawak pergi hospital atas kesalahan mak ayah mommy daddy diaorang yang melakukan dosa zina.
Cuba tengok. Kalau kita jaga ikhtilat. Kalau setiap orang jaga ikhtilat , how you wonder the world will be?
Aman bahagia tanpa gejala sosial yang melambak-lambak banyaknya sekarang kan? The changes of the world depend to us.
If we start , and it affect other people. All the people in the world will be better and the world will be better instead. Sebab semua orang ada tujuan yang sama iaitu mencari keredhaan Allah. Hidup apa motif ? Lillahita'ala .
khtilat kat alam maya. Mungkin susah nak jaga. Tapi Allah tengok usaha.
Selagi takde perkara penting yang nak dibincangkan , mungkin lebih baik kita abaikan.
Alam maya juga consist kat telefon , k.
Selagi kita masih ada rakan-rakan yang sama jantina , lebih baik kita minta tolong mereka.
And i think this is the best way . sbb kita guna orang tengah bila nak berurusan dengan seseorang tu . bukankah lagi bagus ?
Habis , kalau ada reunion ke segala bagai.
Kita bukan avoid ikhtilat tapi kita jaga. Nak pergi reunion ke , nak masuk group kat facebook yang ada the other gender takpe. Tapi ikhtilat masih ada dan masih perlu dijaga. Kalau rasa macam tak penting nak balas komen, no need.
Kalau dia kata kita sombong?
Kita bukan sombong. Tapi kita cuma nak menjaga syariat Allah. Allah dah perintahkan kita macam tu , kita sebagai hamba perlulah ikut. Kenapa kita nak jadi penentang kalau kita pun diciptakan dari setitis air mani sahaja.
“Tidakkah manusia itu melihat bahawa Kami telah ciptakan mereka dari setitis air mani, tiba-tiba dia menjadi penentang yang nyata. [18 : 37]
Kita bukan sombong . Cuma kita sayang dia. Kita tak nak dia dengan kita berdosa sebab langgar syariat Allah. Kalau cinta tentulah membawanya ke syurga , dan apa-apa yang membawa ke neraka , itu bukan cinta. Kita kan sayang kawan-kawan kita.
Kalau tak kuat , cakap dalam hati.
Aku sayang kau. Aku nak kita masuk syurga sama-sama. Aku bukan nak sombong. Aku doa kau dari jauh je tau. Aku sayang kau , Allah akan jaga kau , kawan.
Sweet kan macam tu. Manis lagi.
Jangan risau. Kalau ikut syariah Allah , Allah akan tolong.
Readers brothers and sisters , jangan kita sempitkan pemikiran. Allah membenarkan pergaulan tapi cara menjaganya sahaja.
Do what Allah ask you to do.
Semuanya ada hikmah.
Mungkin kalau kita jaga ikhtilat , kita jumpa jodoh yang baik-baik.
Mungkin kalau kita jaga ikhtilat , baru kita dapat kemanisan masa akan datang.
Kita tak tau. Tapi Allah lebih tahu.
Thank you for reading this entry .
Note ; copied from Solace Seeker :)
Older Post . Newer Post
Hey peeps :)

► Natasya Damya :)
► 12 disember
► Parit Buntar
► God is writing my love story .
► Al-Quran is my soul :D
Our Ikhtilat .
Bismillahirahmanirahim ...
Tajuk hari ni "JAGA IKHTILAT KITA " . Haaaa, nampak macam menarik kan , kan ?
Time tengah mengodek-godek blog orang terjumpak satu tajuk yang lebih kurang menarik dan boleh jadi reminder untuk kita semua . Well , kita manusia biasa kan , bukannya sempurna . Tak pernah lari daripada melakukan kesilapan . So , let's the story begin . Hew-3 .
Ikhtilat ni maksudnya pergaulan.
Ikhtilat ni kat mana-mana pun ada. Even kat alam maya sekalipun. Kat Facebook , Twitter dan lain-lain.
Menjaga ikhtilat memang kewajiban bagi kita. Selain perintah dari Allah , benda ni jugak boleh jaga diri kita dari pergaulan bebas yang kadang-kadang kita tak jangka . Betul? Banyak benda kita dapat elak bila kita jaga ikhtilat. Dan mungkin kita akan menjadi penyumbang kepada sifarnya jumlah bayi-bayi yang selalu kena bawak pergi hospital atas kesalahan mak ayah mommy daddy diaorang yang melakukan dosa zina.
Cuba tengok. Kalau kita jaga ikhtilat. Kalau setiap orang jaga ikhtilat , how you wonder the world will be?
Aman bahagia tanpa gejala sosial yang melambak-lambak banyaknya sekarang kan? The changes of the world depend to us.
If we start , and it affect other people. All the people in the world will be better and the world will be better instead. Sebab semua orang ada tujuan yang sama iaitu mencari keredhaan Allah. Hidup apa motif ? Lillahita'ala .
khtilat kat alam maya. Mungkin susah nak jaga. Tapi Allah tengok usaha.
Selagi takde perkara penting yang nak dibincangkan , mungkin lebih baik kita abaikan.
Alam maya juga consist kat telefon , k.
Selagi kita masih ada rakan-rakan yang sama jantina , lebih baik kita minta tolong mereka.
And i think this is the best way . sbb kita guna orang tengah bila nak berurusan dengan seseorang tu . bukankah lagi bagus ?
Habis , kalau ada reunion ke segala bagai.
Kita bukan avoid ikhtilat tapi kita jaga. Nak pergi reunion ke , nak masuk group kat facebook yang ada the other gender takpe. Tapi ikhtilat masih ada dan masih perlu dijaga. Kalau rasa macam tak penting nak balas komen, no need.
Kalau dia kata kita sombong?
Kita bukan sombong. Tapi kita cuma nak menjaga syariat Allah. Allah dah perintahkan kita macam tu , kita sebagai hamba perlulah ikut. Kenapa kita nak jadi penentang kalau kita pun diciptakan dari setitis air mani sahaja.
“Tidakkah manusia itu melihat bahawa Kami telah ciptakan mereka dari setitis air mani, tiba-tiba dia menjadi penentang yang nyata. [18 : 37]
Kita bukan sombong . Cuma kita sayang dia. Kita tak nak dia dengan kita berdosa sebab langgar syariat Allah. Kalau cinta tentulah membawanya ke syurga , dan apa-apa yang membawa ke neraka , itu bukan cinta. Kita kan sayang kawan-kawan kita.
Kalau tak kuat , cakap dalam hati.
Aku sayang kau. Aku nak kita masuk syurga sama-sama. Aku bukan nak sombong. Aku doa kau dari jauh je tau. Aku sayang kau , Allah akan jaga kau , kawan.
Sweet kan macam tu. Manis lagi.
Jangan risau. Kalau ikut syariah Allah , Allah akan tolong.
Readers brothers and sisters , jangan kita sempitkan pemikiran. Allah membenarkan pergaulan tapi cara menjaganya sahaja.
Do what Allah ask you to do.
Semuanya ada hikmah.
Mungkin kalau kita jaga ikhtilat , kita jumpa jodoh yang baik-baik.
Mungkin kalau kita jaga ikhtilat , baru kita dapat kemanisan masa akan datang.
Kita tak tau. Tapi Allah lebih tahu.
Thank you for reading this entry .
Note ; copied from Solace Seeker :)
Older Post . Newer Post
|